152 / 080623

Asiakaspalvelua numero 26.  Varaosien toimitusta. Case Skruvat.

Autostani katkesi pakoputki. Netistä surffasin Skruvat.fi nimisen liikkeen, jonka hinta ja toimitusehdot olivat kohdallaan. Skruvat on ruotsalainen yritys, jolla on toimipiste Helsingin Esplanadilla. Mainostavat olevansa Pohjolan suurin varaosakauppias. Siten voisi odottaa sujuvaa toimintaa ja hyvää asiakaspalvelua. Pakoputki oli sivujen mukaan varastossa ja toimitus luvattiin vain 2-5 arkipäivässä. Alla listattuna todellinen asiointi ja tapahtumat Skruvatin kanssa.

 

 

1)      Tilasin autooni pakoputken 21.2.2023.

Tilatessa ilmoititte minulle seuraavaa: ”Varastossa, toimitukset vain 2-5 arkipäivässä.”

 

2)      Tilaukseni oli pilkottu kolmeen osaan:

Ensimmäinen toimitus tuli 28.2.2023 eli toimitus kesti 8 vuorokautta ja 6 arkipäivää.

 

3)      Sain 2.3.2023 ilmoituksen, että loput tilaamistani tuotteista, eli tilaamani pakoputket on lähetetty. Eli niiden postiin laittaminen ja lähettäminen Skruvatilla kesti 10 vuorokautta ja 8 arkipäivää.

 

4)      Ensimmäisen osan pakoputkesta sain 6.3.2023, eli se tuli 14 vuorokaudessa ja 10 arkipäivässä.

 

5)      Toinen osa pakoputkesta tuli 7.3.2023. Eli sen saaminen kesti 15 vuorokautta ja 11 arkipäivää.

 

6)      Lupauksenne ja ilmoituksenne tilausta tehtäessä, ”toimitukset vain 2-5 arkipäivässä, ei siis pitänyt lainkaan paikkaansa” Ylitykset olivat arkipäivissä siis 120% luvatusta maksimiaikataulusta.

 

7)      ARY-962 rekisterinumerolla tulee Skruvatin tiedoista seuraavat tiedot:

Rekisteritunnus

ARY-962

Ajoneuvo

Toyota TOYOTA PREVIA Farmari (AC) 5ov 2362cm3 A

Ajoneuvotyyppi

Henkilöauto

Alustanumero

JTEGD32M800177668

Moottorin koodit

2AZ-FE

Valimistajan koodi

TO

Ryhmäkoodi

Fi0905

Rekisteripäivä

2002/07/25

Import

Kyllä

Runkoon tyyppi

5D Kombi

Vaihdelaatikko

Automaatti

Polttoaine

Bensiini

Moottorin teho

156 Hv 115 kW

Renkaat

205/65R15

 

Näillä tiedoilla pitäisi pystyä toimittamaan oikeat osat.

 

8)      Saamani pakoputken takaosassa on tarra:P6523 Toyota Previa 2,4i 00-

Tämä putki on oikea.

 

9)      Pakoputken keskimmäisessä osassa on tarra:P6522 Toyota Previa 2,4i 03-

Eli pakoputken keskimmäinen osa on vuosimallin 2003 mallista eteenpäin, kun minun autoni on 2002 vuosimallia. Pakoputki on siis aivan päivänselvästi väärää vuosimallia ja pakoputkessa on jopa päällä tarra, josta se on aivan selvästi nähtävissä. Varaosaamyyjän olisi tämä tullut huomata.

 

10)   Soitin Skruvatille väärästä osasta. 13.3.2023. Myyjä näki koneeltaan, että toimitettu osa oli väärä ja näki uudenkin osankin, joka siihen käy. Hän näki myös osan varasosakoodin. Oikea varaosanumero on kuulemma 1740328010. Sitä ei tällä hetkellä ole varastossa. Sitä tulee ensi viikolla varastoon. Henkilö jonka kanssa puhelimessa asioin, sanoi lähettävänsä minulle sähköpostilla tulostettavan postin osoitekortin ja sitten posti tulee hakemaan paketin. Palautus maksaisi kuulemma normaalisti 7 euroa, mutta hän lupasi hyvittää sen, eli palautus olisi ilmainen.

 

11)   Skruvatilla on siis kokoajan tiedetty, että lähetetty osa on väärä. Siten on ilmeistä, että väärä osa on lähetetty tahallisesti, haitanteko ja häirintätarkoituksessa.

 

12)   Sain 13.3.2023 skruvatilta sähköpostin, jossa oli palautettava pakoputken postin osoitekortti. Pakkasin putken alkuperäisiin muoveihin ja kiinnitin osoitekortin paketin päälle. Posti kuulemma noutaa sen.

 

13)   Viikon päästä 20.3.2023 putki seisoo edelleenkin eteiseni lattialla odottamassa postin noutoa. Soitin skruvatille uudestaan numeroon 09-31584 584. Asiakaspalvelija muisti asian ja kertoi soittavansa postiin asian tiimoilta uudemman kerran.

 

14)   Viikon päästä 27.3.2023 putki seisoo edelleenkin eteiseni lattialla odottamassa postin noutoa. Soitin skruvatille uudestaan ja asiakaspalvelija ilmoitti jälleen ottavansa postiin yhteyttä.

 

15)   Posti haki pakoputken 28.3.2023

 

16)   12.4.2023 sähköpostiini tuli ilmoitus, että palautus on käsitelty ja hyväksytty. Palautuksen syy kohdassa luki ”tilasin väärän tuotteen”, vaikka oikeampi kuvaus olisi, että Skruvat ehdotti minulle kaikilla auton tiedoilla väärän osan ja lähetti sen, vaikka sen päällä olevassa tarrassakin on havaittavissa, että se on väärää vuosimallia. Lomakkeessa oli vielä kohta ”yksityiskohtainen palautuksen kuvaus” jossa luki näin ”Customer order wrong product as he trusted our registration search.” Niin, kyllä minä luotan siihen, että varaosatoimittajan ehdottamat osat käyvät autooni. Se on juuri sitä varaosatoimittajan osaamista. Se on teidän työtänne osata tarjota ja toimittaa minulle oikeat osat, kun kerron mihin autoon ne tulevat. Valitettavasti ette kuitenkaan osaa työtänne.

 

17)   15.4.2023 sain Klarnalta sähköpostin, jossa kerrottiin 227,70 euron hyvityksestä. Laskussani hyvitetyn keskiäänenvaimentajan hinta on ollut 235 euroa. Siten tappiota on tullut 235,00-227,70= 7,3 euroa.

 

18)   Klarnan takaisinmaksusuoritus 227,70 euroa tuli tililleni 18.4.2023. 

 

19)   Siten kohdassa 10 mainittu 7 euron luvattu hyvitys oli valetta ja päälle laitettiin vielä 0,3 euroa muita maksuja.

 

Loppujen lopuksi tilanteeksi jäi se, että Skruvat ei vastannut reklamaatiooni ja selvityspyyntööni mitään, palautti 7euroa ja sisään jäi vielä tuo mystinen 0,3 euroa. Minulla meni asian selvittämiseen aikaa varmaan kymmeniä tunteja ja jouduin ajamaan katki olevalla pakoputkella viikkoja Skruvatin ammattitaidottoman toiminnan ja virheiden takia.

Skruvatin toiminta oli suoraan sanottuna ala-arvoista jokaisessa vaiheessa. Tästä huijari puulaakista en ikinä enää tilaa mitään, enkä sitä suosittele missään tapauksessa muillekaan, jos haluat saada oikeat osat autoosi. Heillä on kaikki mahdolliset tiedot autosta, johon osia tilataan, mutta siltikään he eivät sitoudu siihen, että toimittavat oikeat osat ja kun he tekevät virheen ja toimittavat väärät osat, niin asiakas joutuu maksamaan palautuskustannukset. Sen lisäksi heillä on toimitusehdoissaan kirjattuna, että asiakas sitoutuu maksamaan palautuskulut, kun Skruvatin ammattitaidoton työntekijä lähettää väärät osat. Toinen huomion arvoinen seikka on, että väärän osan palautusta ei edes hyväksytä, jos se on ”koeasennettu” autoon. Eli jos nostat pakoputken paikalleen auton alle ja toteat, että Skruvat lähetti väärän putken, joka on 50cm liian lyhyt, niin Skruvat ei enää vaihda putkea uuteen, koska se on ”koeasennettu” autoon. Skruvatin esittelemä toimintatyyli on myös se, että asiakkaiden arvostus on niin mitätöntä, että Skruvat ei vastaa edes hyvin laadittuun asialliseen ja aiheelliseen reklamaatioon. Todellista asiakkaiden silmille räkimistä.

Aiva täysi huijarikoijari firma. Never again with Skruvat.

 


 Kuva 1. Skruvatin palautusehtoja.  Asiakas siis maksaa aina, kun Skruvat tekee virheitä ja lähettelee vääriä osia.