8 / 210121
 

Virkailija vai asiakaspalvelija?

Mulla olisi mielessä eräs asia, jota Kotimaisten kielten keskus voisi miettiä laatiessaan virkakieli ohjeistuksia. Onko oikein käyttää sanaa "palvelu" kuvaamaan valtion ja kuntien virastojen toimintaa. Ne eivät nimittäin mielestäni ole varsinaisesti mitään palveluvirastoja.

Minä miellän palvelu sanan nimittäin hieman eri tavalla kuin perus kunnan / valtion virkailija. Esim. majoituspalvelut mukavan huoneen ja iloisen, nopean, hymyilevän ja palvelualttiin henkilökunnan kanssa, hierontapalvelut, kahvilapalvelut, auton pesupalvelut jne. Näissä yksityisten palveluissa on yleensä niin, että joku muu, tekee sinulle jonkun palvelun. Esim. pesee autosi.

Valtion ja kuntien virastoissa en muista saaneeni mitään palvelua, vaan jonottamista tiskillä ja puhelimessa, itse täytettyjä pitkiä kaavakkeita netissä ja paperina, odottamista, juoksuttamista, lupausten pettämistä, turhia puheluja ja käyntejä. Vuosikausien odotuttamista päivänselvissä asioissa. Yleensä on vielä niin, että valtion ja kuntien palveluvirastoihin joutuu menemään siksi, että tarvitsee jonkun paperin, jota tarvitaan toisessa valtion tai kunnan virastossa. Näissä kaikissa "palveluissa" on korostunut se, että olen tuntenut että asiakas on virkailijaa varten. Oikeissa palveluissa taas palvelun toimittaja on asiakasta varten. Siksipä älkää käyttäkö palvelu sanaa.

Viranomaistoiminnassa on myös eräs seikka joka erottaa ne oikeasta palvelusta. Niitä on pakko käyttää, halusi tai ei. Haluamansa palvelun voi valita.

Älkää käyttäkö palvelu sanaa kuntien ja valtion virastojen toimintaa kuvaamaan. Ei se ole sitä. Lopetetaan turhalla sokerilla kuorruttaminen ja valehteleminen.

Onko se terveydenhuoltopalvelua jos joudun käymään useaan kertaan viikkojen ajan ruinaamassa paperia, jota tarvitaan toisessa "palveluvirastossa"? Ei, se ei ole minun mielestäni mitään palvelua, vaan ihan perus hallinto/viranomaistoimintaa täällä Itä-Euroopan laidalla.